בלוג

משב הרוח - מעברים

"קיבלתי עובר!" צעקתי בהתלהבות, "זה אומר שיש לי זכאות לתעודת בגרות!"

בכל המקצועות הלך לי יחסית בסדר, אבל בספורט רק רציתי את ה'עובר' הנכסף כדי שלא ייעכב את כל השאר, וברגע שקיבלתי אותו לא היה מאושר ממני [מאז עברו הרבה גלים בירדן, והיום אני אוהבת מאוד לעשות ספורט… אבל זה כבר לפוסט אחר]

ומה זה אומר, בעצם, לעבור? לעבור מבחן או לעבור בדיקה או לעבור אבחון?

**************************************************************

כשהייתי שנה א' בלימודי התיאטרון, במסגרת לימודי 'בימוי', התבקשתי להעלות קטע מומחז בן חמש דקות. ידעתי מייד על מה יהיה הקטע. בחרתי בחלק הכי דרמתי מתוך ספר הפרוזה שלי 'הדרור' [שבעז"ה עוד ייצא לאור בהמשך]. כתבתי טקסט, עמלתי על תפאורה, אמנתי שחקניות, דאגתי לתאורה אדומה ועוצמתית.

הקטע המדובר גרף 'וואו' ומחיאות כפיים, אבל גם קיבל ביקורת נוקבת מהמנחה של קורס הבימוי. לא על המשחק הייתה הביקורת, ולא על כל המסביב. רק על דבר אחד. אולי בזמנו הביקורת הייתה לי קשה מנשוא, אך היום אני יודעת שהיא הייתה נכונה ומדוייקת.

"המעברים ארוכים מידי" אמרה לי המנחה של הקורס. "לא יכול להיות שבהצגה של חמש דקות יהיו שלושה מעברים ארוכים בחושך, זה מייבש את הקהל".

קחו רגע אוויר לריאות ונסו להזכר רגע בהצגות לא מקצועיות בהם צפיתם בחייכם- הצגות סוף שנה בבית הספר, הצגות בת מצווה/בר מצווה, הכתרה וכו'. מה היה הקטע הכי מעצבן בהצגות האלו? המעברים הארוכים והמתישים בחושך בין קטע לקטע! מעברים מייגעים שגורמים לנו להביט בהודעות בפלאפון או בשעון או לחשוב על מה שבא לנו לאכול לארוחת צהרים.

ובאותו מפגש בקורס בימוי בשנה א' זה היה הרגע שבו עשיתי את הצעד הראשון שלי במעבר מעולם התיאטרון החובבני למקצועי. ומאז אותו יום, אין קצרים יותר מהמעברים שלי בהצגות שאני מביימת בבתי ספר. וברוב המקרים תצפו בהצגות שלמות בלי מעברים בחושך כלל, מעברים מומחזים שהופכים לחלק מההצגה ועוד. כי גם אם ההצגה מורכבת מקטעים מדהימים ברמה משחקית גבוהה אך המעברים כושלים וארוכים, כך למדתי, ההצגה לא שווה את העבודה.

ומפה, במעבר חד…

**************************************************************

מה זה אדם עברי? בפרשות האחרונות קראנו על אברהם שהיה "עברי". רש"י מפרש שם את המילה עברי "שבא מעבר לנהר" ורבות מדברים בפרשנים על אברהם שהחזיק בתפיסת עולם אחרת לגמרי מכל מה שהיה מקובל לפניו ולכן מבחינה מטאפורית הוא עמד מעבר אחד של העולם וכולם מולו.

**************************************************************

מָעָבָר פירושו תזוזה ממקום אחד למקום אחר, אבל אפשר לקרוא את המילה גם בניקוד אחר. מְעֶבֶר. כי המָעָבָר גורם לנו להגיע לעבר האחר, לצד השני, למקום שבו עוד לא היינו, או כמו בשיר של דורותי ל'שם מעבר לקשת'. ולפעמים צריך לעבור לא מעט כדי להצליח לעבור ממקום אחד למשנהו, או אפילו כדי לעבור שלב במשחק.

**************************************************************

ישנו ביטוי מוכר שנהוג לומר למי שעובר תקופה לא פשוטה "עברנו את פרעה נעבור גם את זה", שבבסיסו ההנחה שיש לנו את הכוח לעבור דברים קשים בכדי להגיע לגאולה. לאו דווקא ברמה לאומית, אני מדברת גם על גאולה פרטית והגשמת שאיפות מטרות וחלומות.

ולמה דווקא מציינים את פרעה? יכלו לומר 'עברנו את הפוגרומים' או 'עברנו את השואה' אלא שמכל אלו יצאנו בשן ועין ואיכשהו דווקא הסיפור של פרעה מצטייר כסיפור עם 'הפי אנד'. אני אישית בכלל לא בטוחה שהיה שם 'הפי אנד' כזה. יש פירושים שרק חמישית מהאנשים יצאו ממצריים והשאר מתו שם, שזה סד אנד מאוד. אולי זה דווקא בגלל מרחק הזמן, או מהסיבה הפשוטה שאין באמת מישהו שיכול לבוא ולהכחיש ולספר אחרת, ואולי משום שהמעבר הזה היה מעבר מקומץ עבדים לעם והוא מסמל לא מעט עבור ההסטוריה היהודית.

**************************************************************

מעבר זה מילה דומה ל'עברה', כי מי שלא צולח טוב מעברים יכול לעשות 'עברה' שהיא צורת מעבר קצת פחות אידאלית. למשל, אדם שלא יודע לעבור מכעס קיצוני לרוגע יכול להגיע לרצח. אדם שלא יודע לעבור מהרצון האישי שלו לרצון של אחרים יכול לעשות 'עברה' במה שקשור בכיבוד ההורים או המבוגרים וכו'.

**************************************************************

גיל המעבר זהו גיל שבו מתרחשים שינויים הורמונליים רבים וגורמים לשינויים בתחושות הפיזיות והנפשיות. זהו גיל שעושה מעבר ממצב אחד למצב אחר.

**************************************************************

כשהבכור שלנו היה בגן הוא היה מתפרץ בזעם פעמים רבות. בגן, כך דווח לנו, אף כמה פעמים ביום. מאחר וזה הילד הבכור דברי הגננות היו עבורנו קודש, וכך מצאנו את עצמנו עוברים ממאבחן אחד לאחר במטרה לעזור לילד. שוב ושוב שמענו את המילים 'קושי במעברים'. מסתבר שיש חיה כזאת. לילד היה קשה מאוד להתנתק מפעילות אחת ולעבור לפעילות אחרת, ואם הכריחו אותו זה גרם להתפרצות זעם חריפה. למשל: היה קשה לילד לעבור ממצב של משחק בגן למצב של מפגש. היה קשה לילד להפסיק להכין יצירה ולצאת לחצר וכו'. גם מחוץ לגן חווינו את הקושי הזה עם הילד. היה קשה לו באופן קיצוני לצאת מהבית של סבא וסבתא, היה קשה לו להכנס לאוטו ואז לצאת ממנו, להכנס לאמבטיה ואז לצאת ממנה וכו'. בכדי לפתור את הבעיה אימצנו מספר אסטרטגיות, אשר אחת מהן הייתה לתת לו מספר התראות לפני המעבר. קבענו שיהיו שלוש התראות. רבע שעה לפני, עשר דקות לפני, וחמש דקות לפני. לאט לאט קיבל הילד מושג של זמן והדבר עזר לו בכך שכיבד את הקושי שלו ואפשר לו להתכונן נפשית. בנוסף לכך, כאשר היה הדבר אפשרי, הגמשנו קצת את הזמן ולא התעקשנו אם הוא היה באמצע פעילות אלא חיכינו שהיא תסתיים.

**************************************************************

עונות מעבר. כאילו שהסתיו והאביב אינם עומדים בפני עצמם. הם רק 'מעבר' לדבר האמיתי. החורף והקיץ קבועים ואיתנים ואילו ה'סתיו' וה'אביב' אינם יציבים. לא במזג האוויר, לא בבגדים שהם מצריכים, וכמובן שהם אינם צפויים. אלו מעברים.

**************************************************************

מעבר מתאפיין בשינוי, לעיתים דרמתי או בלתי צפוי.

ולכולנו קשה במעברים לפעמים. מעבר בין שעון קיץ לשעון חורף שחווינו לא מזמן וההסתגלות אליו, מעבר דירה, מעבר מיסודי לתיכון, מעבר בין עבודה אחת למשניה. אבל כמה שרק ננסה אין אפשרות לחיות חיים ללא מעברים.

**************************************************************

גיל הנעורים נובע מהמילה נער, להתנער. כי בגיל הזה יש הרבה תנודות, מעברים. וכל כולו אומר מעבר בין מצב של ילד למצב של מבוגר.

אולי גם הקורונה היא סוג של תקופת מעבר שתביא אותנו מעולם צעיר לעולם בוגר יותר.

**************************************************************

אישה מעוברת זו אישה שעוברת מבחורה לאמא. משלב של חיים פרטיים ואחריות לעצמה, לשלב של הורות שבו היא מורה לאחרים את הדרך.

ועובר הוא ייצור שנמצא במעבר בין שני עולמות. העולם הרוחני לעולם הגשמי. וכרגע הוא לא פה ולא שם. עד שיוולד ויהפוך להיות 'תינוק'.

**************************************************************

מעבר זה אומר שהיה מקום אחד ושיש מקום אחר שהולכים אליו. מעבר יכול להיות פיזי או נפשי או רעיוני. אפשר לעבור להשקפת עולם אחרת, ואפשר לעבור שכונה, אפשר לעבור ממפסידן למצליחן, ואפשר לעבור לשחק בקבוצת כדורגל אחרת. אלו ואלו מעברים חיים.

**************************************************************

עכשיו אחרי שעברנו על הכול אפשר לומר שיש בפוסט הזה הרבה מעברים, אני מקווה שאתם מוצאים בו גם מעבר לזה.

אז אנחנו במעבר דירה, שזה חתיכת מעבר, אבל כל אחד במעבר שלו, שלפעמים הוא במודעות אליו ולפעמים לא.

אני מאחלת לכם הצלחה רבה במקום שלכם ובמעבר למקום החדש, גם אם מדובר בשני מקומות במחשבה או בלב או בתודעה.

מאחלת שבוע מעל ומעבר למצופה

עידית

טיפ-טיפה מהאומץ:

כיצד לצלוח תקופות של מעברים במינימום נזק ובמקסימום רווח?

  • לעשות תכנון של המעבר. לכתוב מהו המעבר המדובר ולחלק אותו לשלבים. לדבר עליו, להביע אותו. להנכיח אותו. לבדוק בכל שלב איפה אני ביחס למעבר.
  • מעברים קבועים בחיי ילדים [מעירות לשינה, מגן הביתה וכו'] להפוך לטקס קבוע ואם אפשר גם בשעות קבועות. זה עוזר להקל על המעבר. אפשר גם להודיע מראש לילד מתי עוזבים, ולתת יותר מפעם אחת של התראה.
  • להבין שזו תקופה זמנית ויש הרבה מעבר אליה.

בלשון האומץ:

אולי המעבר צר, אבל מעבר למעבר רחב

הוא יעבור את מבחן המעבר ההוא

האם בשנה מעוברת הכוונה שהשנה עוברת

בקצב אחר

זאת לא עברה לעבור את גיל המעבר

כששואלים את הסתיו והאביב מה הן, הן עונות מעבר

חורצים משפט:

לכל אדם יש מעברים בחייו,

כי יש מעברים שכל אדם חייב

גם הוא מהנביאים:

"ויבוא הפליט ויגד לאברם העברי" בראשית יד', יג'

חיים בסרט:

יצירת[י] השבוע:

רוצים לקבל בכל שבוע קישור לפוסט החדש של הבלוג? לחצו כאן 

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן